Ja ens trobem immersos en el cap de setmana, quina falta ens feia! És hora d’ajornar les tensions rutinàries setmanals i gaudir del nostre temps d’oci al màxim. Els que treballeu, ànims! Pròximament us publicarem més macèdonia de fruita ben fresca, però aquest cap de setmana (i molts més) hi haurà un sabor melancòlic i divers de tutti-frutti per a tots els gustos.

En el tutti-frutti generacional dels 90. Repassarem els fets històrics, polítics, socials, culturals, literaris, musicals, cinèfils i els esdeveniments esportius més representatius des de 1990 a 1999. Com aquests anys van donar per molt, aniré publicant articles per temàtica. Veureu que algunes temàtiques donaran per uns quants escrits. Són deu anys d’una gran amplitud d’esdeveniments i no us vull avorrir. Intentaré que sigui cada cap de setmana, però disculpeu si m’endarrereixo. Ja sabeu que els vostres redactors de l’Alternatiu, anem de bòlit per la feina, els estudis, la família… Aprofitem els petits moments que tenim lliure per dedicar-vos unes lletres.

Començo amb una temàtica que ens farà gaudir d’un ritme melancòlic per donar marxa al cap de setmana: la música. Recordeu quines cançons i quins artistes encapçalaven les llistes d’èxit als noranta? Potser, que les que us mostri no us agradin a tothom, però estic segura que les teniu a la vostra memòria. Potser us recorden a algun moment de la vostra vida, a una parella, a uns amics, a la família, a una festa, a un karaoke…

Hi ha un munt d’èxits dels 90 que encapçalaven les llistes musicals, per aquest motiu aquest és un dels temes que anirem per parts. Comencem per l’inici de la dècada. Alguns dels èxits musicals d’entre els anys 1990 i 1992 (em deixaré molts, ho sé).
Les escoltem, doncs?
Som-hi!   

  • The Powerde Snap! (1990)
    Cançó del grup alemany Snap! del seu àlbum World Power. Va entrar en les llistes dels Paísos Baixos, Regne Unit i el US Billboard Hot Dance Club Play i Hot Rap dels EEUU. La frase “I’ve got the power” prové del tema “Love’s Gonna Get You” de Jocelyn Brown del 1986.
  • Maldito duende de Héroes del Silencio (1990)
    Cançó de rock and roll del grup espanyol Héroes del Silencio de l’àlbum Senderos de traición. És un dels temes més coneguts de la banda, assidu en discos recopilatoris i actuacions en directe. Va ser número 1 en les llistes d’èxit.
  • Nothing compares 2 U de Sinead O’Connor (1990)
    Cançó del cantant dels EEUU Prince per el seu projecte musical The Family. Sinéad O’Connor la va regrabar amb canvis instrumentals i la va incloure en el seu segon àlbum I do not want what I haven’t got.  Va aconseguir l’èxit internacional. Al 1990 la revista Billboard la va declarar la cançó número 1 en el món, en la primera edició dels Billboard Music Awards.
  • U can’t touch this de MC Hammer (1990)
    Considerada cançó insígnia de MC Hammer, llançada en el seu àlbum Please Hammer don’t hurt ‘Em (1990). Va guanyar dos premis Grammy: a la millor interpretació rap solista i millor cançó R&B.
  • Wind of change de Scorpions (1990)
    De la banda alemanya de hard rock i heavy metal Scorpions. Inclosa en el seu àlbum Crazy World (1990). Número 1 en 21 països del món. Motivat pel seu èxit comercial i el seu significat pels països d’Europa Oriental, la banda va grabar una versió en rus titulada Ветер Перемен i una versió en espanyol Vientos de cambio. És la power ballad més exitosa de la banda. Considerada com l’himne de la perestroika i la glásnost per la seva lletra sobre la pau i la reunificació del món rere la fi de la Guerra Freda.
  • Boig per tu de Sau (1990)
    Cançó del grup de rock català Sau. Inclosa al seu àlbum Quina Nit (1990). S’ha convertit en el senzill més popular del grup i un dels temes més coneguts de la música catalana. La lletra de la cançó és una declaració d’amor a la Lluna. Pep Sala va revelar al 2010 en una entrevista a TV3 que l’estrofa “Quan no hi siguis al matí / les llàgrimes es perdran / entre la pluja / que caurà avuies troba inspirada en un fragment de la pel·lícula Blade Runner, on Batty diu a Deckard: “Tots aquests moments es perdran en el temps, com llàgrimes a la pluja. És hora de morir”, com homenatge a la seva esposa que va morir d’un problema de salut. La cançó va aparèixer en el final del dècim capítol de la primera temporada de la serie Polseres vermelles.
  • Smells like teen spirit de Nirvana (1991)
    Cançó de la banda dels EEUU grunge Nirvana. Inclosa en el seu segon àlbum Nevermind (1991). L’inesperat èxit del tema va portar a Nevermind al lideratge de les llistes d’èxits musicals mundials. Esdeveniment considerat com el punt en que el grunge va entrar al mainstream.
  • Losing my religion de R.E.M (1991)
    Cançó de la banda dels EEUU de rock alternatiu R.E.M, llançada a l’àlbum Out of time (1991). Èxit inesperat del grup degut a l’àmplia difusió a la ràdio i MTV pel seu vídeo promocional aclamat per la crítica. Va arribar a la quarta posició a la llista Billboard Hot 100. Nominada als Grammy, guanyant dos en les categories de millor interpretació pop de un duo o grup amb vocalista i millor vídeo musical curt. Basada en el conte Un señor muy viejo con unes alas enormes  de Gabriel García Márquez.
  • Bailar pegados de Sergio Dalma (1991)
    Interpretada pel cantant espanyol (català) Josep Sergi Capdevila Querol, conegut com a Sergio Dalma. Extreta del seu segon àlbum d’estudi Sintiéndonos la piel (1991). Va quedar en quarta posició al Festival de la Canción de Eurovisión el mateix any. Un dels grans èxits de l’artista.
  • Chiquilla de Seguridad Social (1991)
    Composada per la banda espanyola de pop rock Seguridad Social, inclosa en el seu àlbum ¡Que no se extinga la llama! (1991). Marca la transició del grup des de les influències punk i rock al terreny del pop comercial. Considerada com el major èxit del grup. Número 1 en Los 40 principales al 1991.
  • Black or White de Michael Jackson (1991)
    Cançó de hard rock, dance i rap de Michael Jackson del seu àlbum Dangerous (1991). Considerada la cançó de rock de major venda de la dècada dels anys noranta. Dos anys més tard va ser interpretada a la Super Bowl, esdeveniment televisiu considerat en aquell moment com el més vist de la història.
  • The show must go on de Queen (1991)
    De la banda de rock britànica Queen. Inclosa a l’àlbum Innuendo del 1991. Escrita per Brian May per a Freddie Mercury, que es trobava en els seus últims mesos de vida degut a la sida. Estava pensada per a preparar als fans del que estava per venir, ja que parla d’un imminent final però, com diu el títol l’espetacle havia de continuar. Una de les més emotives i poderoses de Queen. La cançó va ser gravada en directe sense edicions ni talls en una sola toma. Després de la seva mort, sis setmanes després de la publicació, la cançó va arribar a la posició número 2 de les llistes d’èxit dels EEUU i el 16 dels charts britànics.
  • 20 de Abril de Celtas Cortos (1991)
    Cançó interpretada per el grup espanyol de folk rock Celtas Cortos. Publicada a l’àlbum Cuéntame un cuento (1991). Va arribar a ser número 1 de la llista de Los 40 principales al 1992. El vídeo oficial de la cançó va ser gravat molts anys després, publicat el 20 d’abril de 2019.
  • Pisando fuerte de Alejandro Sanz (1991)
    Cançó del cantant i compositor espanyol Alejandro Sanz. Publicada en el seu segon àlbum Viviendo deprisa (1991). Va ser el primer gran hit del cantant i una de les seves cançons més recordades.
  • November rain de Guns N’ Roses (1992)
    Una de les cançons més famoses de la banda americana Guns N’ Roses. Pertany al seu tercer àlbum Use your illusion I. El seu vídeo musical va ser el més sol·licitat a la MTV, i va guanyar el MTV Video Music Awards a la millor cinematografia. Es va col·locar a la cinquena posició de les 1000 millors cançons de tots els temps segons la revista Q Music.
  • Una rosa es una rosa de Mecano (1992)
    Del grup espanyol Mecano. Extreta del seu àlbum Aidalai (1992). Es classifica com a una rumba i la cançó es troba basada en la frase Rosa es una rosa es una rosa es una rosa de l’escriptora americana Gertrude Stein. Com es un estil no assidu de la cantant Ana Torroja, l’artista va escoltar música d’estil flamenc abans de gravar-la per saber com l’havia de cantar i que no semblés una burla al gènere rumba i flamenc.
  • Friday I’m in love de The Cure (1992)
    Cançó de la banda britànica The Cure, inclosa a l’àlbum Wish (1992). És una de les seves cançons més conegudes. Va arribar a la posició número sis del chart britànic, al número 18 del Billboard Hot 100 als EEUU, també va arribar al primer lloc del Billboard Modern Rock Chart. S’ha convertit en l’últim senzill de la banda a arribar al top 40 nord-americà fins la data d’avui.
  • Erotica de Madonna (1992)
    Interpretada per Madonna en el seu cinquè àlbum d’estudi del mateix nom. Va arribar a la tercera posició al Billiboard Hot 100 dels EEUU, i va ser considerada com el major debut a la història de la llista Hot 100 Airplay al aconseguir la segona posició. Va obtenir un disc d’or de la Recording Industry Association of America (RIAA) i va estar entre les deu milors cançons en altres països europeus, com Grecia i Italia on va arribar a la primera posició.
  • Just another day de Jon Secada (1992)
    Cançó interpretada per l’artista cubà-americà Jon Secada. Publicada al seu àlbum homònim Jon Secada (1992). Número cinc de la llista Billboard Hot 100 a EEUU i número 2 a la llista Adult Contemporany. També va ser gravada en espanyol com “Otro día más sin verte” aconseguint la posició número 1 a la llista Hot Latin Tracks.
  • Como hemos cambiado de Presuntos implicados (1992)
    Cançó del grup espanyol Presuntos implicados, inclosa al seu àlbum Ser de agua (1992). En només un mes van vendre més de 100.000 copies, l’àlbum es va convertir en el més venut del grup i un dels discos més exportats gràcies a l’èxit de la cançó.